Mærkværdige jopopslag #4

I min føljeton om mærkværdige jopopslag er jeg nu nået til jobopslagenes overskrifter, de fladpandede af slagsen!

Det er jo det allerførste, man som jobsøgende læser. En god jobannonceoverskrift skal derfor kort og præcist informere den jobsøgende om, hvilken stilling virksomheden søger, og evt. i branche/virksomhed/afdeling, stillingen er placeret, så man hurtigt kan vurdere, om stillingen er relevant eller ej. Såre simpelt og lidt kedeligt, men jeg lover jer, at man som jobsøgende er bedøvende ligeglad med sjove vendinger osv., når man læser jobannoncer. Det er ligesom ikke det, der er i fokus.

Det er tilsyneladende en kunst (læs: svært) at kreere de her simple og informative overskrifter, har jeg efterhånden erfaret.  Mange arbejdsgivere vil gerne gøre lidt ekstra ud af dem, f.eks. ved at gøre overskrifterne sjove. Der er også de arbejdsgivere, som ser chancen til at prale lidt, for alle arbejder tilsyneladende i verdens bedste virksomhed. Eller også propper de overskriften med tillægsord, som den kommende ansatte skal være i besiddelse af. Det er for det meste den slags ord, som arbejdsgivere bare elsker, f.eks. nysgerrig, omstillingsparat eller dynamisk.

Jeg har samlet lidt guldkorn til jer af mindre vellykkede overskrifter:

Højre hånd til butikschef

Den er bare uheldig og ufrivillig morsom.

Nysgerrig kreditorbogholder med ambitioner

Er det virkeligt nødvendigt at være nysgerrig for at være bogholder? – jeg spørger bare.

RED BARNET UNGDOM SØGER FRIVILLIGE MED SÆRLIGE EVNER I KØBENHAVN!

Det må jeg sige, det lyder sådan lidt overnaturligt/sjette sans-agtigt

Verdens udsatte børn mangler indsamlingsleder i Assens kommune

Gør de nu også virkelig det? Tror, at der er langt vigtigere ting, som de mangler.

En særlig kategori er overskrifter formet som spørgsmål. Et par gængse overskrifter kan f.eks. lyde “er du vores nye kommunikationsmedarbejder?” eller “er du klar til nye udfordringer?”, hvilket absolut er den mest fladpanede af dem alle uden nogen form for reel indhold. Arbejdsgivere elsker af en eller anden grund at lave de her spørgsmålsoverskrifter, for de er utrolig udbredte. Det dummeste ved dem er, at det er jo dem selv, der må svare på spørgsmålet i og med, det er dem, som bestemmer, hvem de ansætter.

Vil du være med til at transplantere knoglemarv?

Øh, nej tak.

Er du vores nye kollega? Vi garanterer dig succes!

Det lyder for godt til at være sandt …..

Kan du rådgive topledere om deres personlige og faglige udvikling?

Jamen, bob bob, det skal vi nok finde ud af.

Går du ind for mobning?

Den prøver vel at være sjov, jeg synes bare ikke, helt det lykkes.

Kan og vil du være supersælger i en køkkensucces? 

Den er godt nok gumpetung.

Er du eksportsælgeren, som kan skabe resultater på offshore/subsea markedet med begge ben plantet godt på jorden og uden slips?

Endnu mere gumpetung!

 

 

SjovMedFarsMor

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.